Projekt „W stronę koloru – konserwacja prac Jana Wodyńskiego ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Jaśle” zgłoszony do programu rządowego Wspieranie działań muzealnych uzyskał dotację Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Uzyskane dofinansowanie w wysokości 31 080 zł. zostanie przeznaczone na konserwację wybranych prac artysty. Celem zadania jest przywrócenie walorów ekspozycyjnych wybranym 9 obrazom Jana Wodyńskiego, uznanego artysty malarza wywodzącego się z Jasła. W 2018 r. spadkobiercy artysty zadecydowali o przekazaniu spuścizny po malarzu do jasielskiego muzeum, w ten sposób muzeum stało się właścicielem największej kolekcji prac artysty (ponad 1 000 pozycji inwentarzowych). Po zakończeniu modernizacji ekspozycji muzeum planuje szeroką prezentację artysty. Wytypowane prace są reprezentatywne dla różnych technik i okresów twórczych artysty: od jednej z pierwszych akwareli powstałych jeszcze w czasach szkolnych w Jaśle, przez olejne pejzaże okolic Jasła, a następnie, wraz ze zmieniającymi się miejscami działalności artysty pejzaże innych miejsc, wybrane portrety, w tym autoportret oraz portret siostrzeńca Bartłomieja Wodyńskiego, darczyńcy Muzeum w Jaśle. Pozwalają prześledzić zmieniające się techniki pracy artysty, od realizmu, poprzez fascynację kolorem, do innych poszukiwań formalnych. Konserwacja przywróci walory ekspozycyjne wybranych obiektów i umożliwi ich prezentację na ekspozycji stałej w Muzeum Regionalnym w Jaśle. Jako uzupełnienie projektu zaplanowano produkcję filmu dokumentalnego o Wodyńskim, który będzie dopełnieniem muzealnej narracji poświęconej artyście.
Jan Wodyński (1903-1988) urodził się w Jaśle. Tutaj ukończył gimnazjum i zdał maturę. Pierwsze kroki w malarstwie stawiał pod okiem jasielskiego artysty i nauczyciela Apolinarego Kotowicza, ucznia Matejki. Do egzaminów na ASP w Krakowie pomagał mu się przygotować Stanisław Szczepański. Studiował w Krakowie, Warszawie, Paryżu. Był uczniem Wojciecha Weissa, następnie asystentem Felicjana Kowarskiego na SSP w Warszawie. Założyciel grupy Pryzmat. Po wojnie organizator i wykładowca wielu szkół artystycznych: w Katowicach, Toruniu, Gdańsku, Warszawie. Malował obrazy olejne, akwarele, gwasze, był autorem polichromii np. kamienic na rynku w Lublinie, ulicy Długiej w Gdańsku, wnętrza Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Zaliczany do grona kolorystów, choć prowadził osobiste studia malarskie. Wodyński był związany z Jasłem, wielokrotnie do niego wracał. Tutaj przebywał podczas okupacji, w jasielskim muzeum w 1973 r. urządził swoją retrospektywną wystawę po przejściu na emeryturę, planował dekorację jasielskiego domu kultury, tutaj nadal mieszka część jego rodziny, w Jaśle planował spędzić swoje ostatnie lata. Wielokrotnie uwieczniał miasto w swoich pracach. Muzeum, poświęcając artyście dedykowaną mu ekspozycję stałą, pragnie odwdzięczyć się symbolicznie za to przywiązanie do korzeni.
Projekt „W stronę koloru – konserwacja prac Jana Wodyńskiego ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Jaśle” jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.