JAN CHMURA Z CZERMNEJ
Jan Chmura zasłynął jako mistrz garncarski, który swoje umiejętności przekazał zięciowi Marianowi Gajeckiemu oraz uczniowi Julianowi Szczygłowi, których sylwetki przedstawię w kolejnych odsłonach.
Garncarze ci zgodnie sądzili, że glinę powinno się koptować do dołu aby zimą przemarzła. Z nadejściem wiosny mielili pozyskany ił i suszyli w zacienionych miejscach przezimowaną glinę, aby nie straciła właściwości plastycznych.
Pracownia Jana Chmury znajdowała się w piwnicy. Naczynia takie jak: miski, makutry, popielniczki, wazony, doniczki, cukierniczki, skarbonki i serwisy do kawy, kręcił na dwóch elektrycznych kołach tarczowych.
Jego prywatny piec do wypału znajdował się przy szopie mieszczącej się obok domu. Znajdowały się w niej także; elektryczna mielarka oraz dwie ławy, w tym jedna z kołem. Wspomniany piec rowowy z pionowym rusztem mieścił jednorazowo aż 1 000 sztuk naczyń!
Wypał trwał średnio 48 godzin. Wypały odbywały się przeważnie dwa razy do roku.
O doświadczeniu zawodowym i profesjonalizmie garncarza świadczy fakt, że stopień wypału poznawał nie tylko po połysku polewy ale także po kolorze płomienia. Jak można wyczytać ze wspomnień, jeżeli garnki były gotowe – wypalone, płomień miał kolor jasnopomarańczowy.
Za narzędzia zdobnicze służyły garncarzowi, skromny nożyk i kałamarz.
Charakterystyczną czarną barwę szkliwa, uzyskiwał dodając do standardowej polewy utarte w żarnach czarne kamyki, tzw. darniówki.
Naczynia sprzedawał przeważnie w Gorlicach. Ich cena zależała od pojemności, jednolitrowe kosztowały dwa złote.
Jego niezwykły talent do toczenia doceniono w Rabce podczas konkursu tradycyjnego rzemiosła ludowego, gdzie zdobył II miejsce.
Jednakże największym sukcesem mistrza było przekazanie tajników garncarstwa, zdobytych ciężką pracą i długoletnim doświadczeniem uczniom: Gajeckiemu i Szczygłowi.
Prace garncarza zasilają pokaźny zbiór ceramiki ludowej Muzeum Regionalnego w Jaśle.
Na zdjęciu obok widoczny jest schemat pieca Jana Chmury, zbudowanego przez Stanisława i Józefa Janusz w 1932 r.
Na podstawie materiałów z Arch. Spraw. Etno. MRJ,
Etnografka Muzeum: Adrianna Napiórkowska – Bek